Websites en applicaties

Trendsettend in Gemeenteland

Trendsettend in Gemeenteland

OPDRACHTGEVER: Gemeente Vianen
OPDRACHT: Een website die makkelijk te doorzoeken is - en zo weinig mogelijk informatie bevat

Gemeente Vianen vroeg ons om een website die ’zaakgericht werken’ ondersteunt, aansluit bij de kwaliteitsslagen die de organisatie maakt, de gebruikersgroepen snel en behoeftegericht bedient én een visitekaartje is voor de gemeente. Wij vertaalden dat in: een wij-gevoel oproepen, content en taalgebruik gericht op iedereen, denken vanuit de bezoeker, relevante, compacte, actuele en correcte informatie, een volwaardig digitaal loket, heldere navigatie en positiebepaling, een snel zoeksysteem om informatie te ontsluiten en een structuur die het mogelijk maakt binnen maximaal drie klikken op de juiste plek terecht te komen. Het 'less is more' principe resulteerde in een (destijds) in gemeenteland unieke homepage: een grote zoekbalk in het midden, een op alle pagina's aanklikbaar 'Toptaken' menu met de meest gevraagde producten of informatie en een zoekingang via trefwoorden. Alles om de bezoeker zo snel en goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. Het eindproduct is het resutaat van een eendrachtige samenwerking met René Janssen Consultancy en de webbouwers van Care.

“Er zijn gedurfde keuzes gemaakt.” Pieter Pijlman Meer weten over dit project?
Pieter Pijlman vertelt je er graag meer over.
“Er zijn gedurfde keuzes gemaakt.”
image description

180 ICONEN ALS INGANG

Het uitgangspunt dat de website informatie snel moest prijsgeven, en bij voorkeur in één oogopslag, resulteerde vrijwel automatisch in een sterk visueel georiënteerde website. Iconen zijn daarvoor bij uitstek geschikt. De ontwikkelde iconenset heeft ons de nodige hoofdbrekens gekost, maar is – vinden wij bescheiden – goed geslaagd. Voor elke productsoort – en soms ook daarbinnen – een eigen icoon. Warme belangstelling voor de set vanuit andere gemeenten sterkte ons in de gedachte dat deze aanpak de juiste was.

image description

De twee onderdelen van de website kregen een samenhangende, herkenbare, maar toch op detail verschillende look & feel. De gemeentelijke pagina's vooral donkerblauw ...

De kunst van het weglaten

Eenvoud siert niet alleen de mens, maar ook de website. Ontdaan van alle tierelantijnen en gericht op zo beknopt mogelijke, adequate en snelle informatieoverdracht, zien de vervolgpagina’s er wellicht wat saai uit. Maar het werkt – en we zien steeds meer navolging bij andere (gemeentelijke) websites die voor kort nog grossierden in letters. Met de behoefte van de gebruiker in het achterhoofd staan op elke pagina openingstijden en contactgegevens vermeld.

image description

... en de toeristische informatie in oranje.

In het kader van ‘de kunst van het weglaten’ bevatten de vervolgpagina’s geen menustructuur, maar wel opvallende ‘call-to-action’ buttons. Uiterard voldoet het hele ontwerp aan de strenge webrichtlijnen en is de site responsive.

Gerelateerde projecten

Ground control to Major Tom

Bekijk deze case

De juiste studiekeuze

Bekijk deze case