De stip op de horizon
OPDRACHTGEVER: Christelijke Scholengemeenschap Calvijn
OPDRACHT: Herpositionering, nieuw logo en nieuwe huisstijl
Het Rotterdamse CSG Calvijn stond voor een grote transformatie. Van een scholengemeenschap met acht vestigingen naar een groep van acht nauw samenwerkende scholen met ieder een eigen positionering. Zichtbaar en in gedeelde uitgangspunten onderdeel van een groep, maar individueel nog beter herkenbaar. ‘Centraal’ ondersteund met zaken als ICT, HRM, communicatie en facilitair konden de scholen zich richten op hun kernactivitiet: onderwijs op maat aanbieden. Aan ons de vraag om de acht scholen te helpen bij het opstellen van een compleet eigen positionering - en om de hele scholengemeenschap een herkenbaar, eigentijds en per school onderscheidend gezicht te geven. Een complexe opdracht die op twee sporen tegelijk liep. Via brainstormsessies met delegaties van de scholen kwamen we tot set passende postioneringen en een breed gedragen algemeen 'Calvijngevoel'. Parallel daaraan ontwikkelden onze ontwerpers een nieuw logo en een bijpassende stijl, waarbij het uitgangspunt was om voort te bouwen op het warme, vertrouwde gevoel van het sinds 2003 gehanteerde logo.
“Iedere school heeft nu een heldere, onderscheidende identiteit en een eigen positie in Rotterdam-Zuid en de regio.”Meer weten over dit project?
Pieter Pijlman vertelt je er graag meer over.“Iedere school heeft nu een heldere, onderscheidende identiteit en een eigen positie in Rotterdam-Zuid en de regio.”
Nieuw gebaseerd op Oud
Met het ‘oude’ logo heeft CSG Calvijn sinds 2003 flink aan de weg getimmerd. Een compleet nieuw gezicht zou inbepaalde opzichten kapitaalvernietiging betekenen. Daarom zijn we gaan schetsen met de cirkel als uitgangspunt en de voor Calvijn zo kenmerkende kleuren paars en oranje. In verschillende rondes hebben we de voorstellen besproken met een groep constructief kritisch meedenkende Calvijn-medewerkers. Gestaag zijn we zo toegegroeid naar een nieuwe, eigentijdse uitstraling, die toch iets vertrouwds heeft.
De Stip op de Horizon
De cirkelvormige schil illustreert de beschermende omgeving die Calvijn leerlingen biedt. De kleur paars representeert kwaliteit, visie, naastenliefde, geloof en vertrouwen. De binnenste cirkels zijn concentrisch, wat zorgt voor diepte: als je wat langer kijkt, ontstaat zelfs een tunnel. De kleur oranje is energiek en staat voor bloei, zelfontplooiing en gevoel: precies de kleur die past bij de bruisende wereld van een Calvijnschool. Hier gebeurt het. Hier word je gevormd. De witte kern vormt de stip op de horizon: dat waar we gezamenlijk naar toe werken. Ieder op z’n eigen manier en op basis van zijn of haar eigen kwaliteiten en behoeften.
Van ‘drakenei’ naar stip op de horizon
Ook het lettertype van de naam Calvijn is aangepast. Ronder, vriendelijker, en de beginletter sluit beter aan bij de cirkelvorm van het beeldmerk.
‘Een Calvijnschool’
De toevoeging ‘een Calvijnschool’ biedt leerlingen en hun ouders of verzorgers de garantie van hoogwaardig, eigentijds onderwijs dat is verankerd in christelijke waarden. Op een Calvijnschool telt elke persoon mee. Men benadert elkaar positief en voelt zich onderling verbonden. 'Calvijners' zijn open naar elkaar en leerlingen worden gestimuleerd hun mening te ontwikkelen en zich daarop te laten aanspreken.
Elke school een duidelijk eigen gezicht ... en toch ook in een oogopslag familie. De stip op de horizon figureert prominent om de omslag van alle brochures (zoek de pingpongbal bij Juliana :-) en de eigenwijs afgeronde hoeken maken de zelfverzekerde uitstraling compleet.