Maatschappelijke verbinding
OPDRACHTGEVER: Xtra
OPDRACHT: Van visiedocument naar huisstijl restyle
Wat begon met de vraag om een meerjarig visiedocument vorm te geven – en mee te denken hoe deze te introduceren en de visie te laten leven in de organisatie – monde uit in een complete restyle van de huisstijl.
Een ogenschijnlijk overzichtelijke opdracht maar hoe zorg je ervoor dat vijf organisaties met totaal verschillende huisstijlen zichzelf herkennen in een gezamenlijke stijl en hierin gelijkwaardig zijn vertegenwoordigd. Het visiedocument moest de gezamenlijke visie en doelen uitdragen en alle medewerkers enthousiasmeren om hiermee aan de slag te gaan. Daarbij was het dus noodzakelijk dat de organisaties iets van zichzelf terug zouden zien, zowel inhoudelijk als visueel. Een nieuwe op zichzelf staande vormgeving die geen relatie had met een van de organisaties leek aanvankelijk de beste weg om te gaan omdat hiermee interne gevoeligheden omzeild zouden worden. Maar al snel bleek dat dit resulteerde in een stijl die kant nog wal raakte. Wat hieruit wel naar voren kwam was dat we de basiskleuren uit de afzonderlijke huisstijlen zouden toepassen. De rest van de oplossing was even verrassend als voor de hand liggend. Het logo van de moederorganisatie bleek de sleutel tot de uiteindelijke vormgeving die door iedereen werd omarmd.
“De oplossing lag besloten in het beeldmerk”Meer weten over dit project?
Arjen Verduijn vertelt je er graag meer over.“De oplossing lag besloten in het beeldmerk”