Boeken & magazines

De komst van EMA naar Nederland: succes met vele C's

De komst van EMA naar Nederland: succes met vele C's

OPDRACHTGEVER: Ministerie VWS en NFIA
OPDRACHT: Een overtuigend bidbook, waarin Amsterdam en Nederland zich presenteren als het beste alternatief voor Londen en de ideale nieuwe locatie voor het European Medicines Agency.

Al vele jaren de vaste ontwerppartner voor de bidbooks van de Netherlands Foreign Investment Agency, werden we in een vroeg stadium gevraagd voorstellen te doen voor een onweerstaanbaar bidbook. Met ‘de Nederlandse overheid’ als afzender, vormde de rijkshuisstijl vanzelfsprekend de basis. Zoals altijd zochten we ook aansluiting bij vormgevingselementen van de ‘prospect’. In een bidbook wil je de propositie optimaal overbrengen; herkenning speelt daarbij een belangrijke rol. Los van de perfecte geschiktheid van de voorgestelde locatie, werd de leidende gedachte van het voorstel dat de overstap van Londen naar Nederland, van alle concurrenten, het kleinst zou zijn. Het leek ons essentieel dat voor EMA dat de overstap gevoelsmatig en wat bedrijfsvoering betreft zo rimpelloos mogelijk was.

“19 serieuze inzendingen, twee finalisten, één winnaar: Amsterdam” Arjen Verduijn Meer weten over dit project?
Arjen Verduijn vertelt je er graag meer over.
“19 serieuze inzendingen, twee finalisten, één winnaar: Amsterdam”

Aanpak

Het antwoord op de vraag begint met nadenken. Sparren. Begrijpen welke sterke elementen de keuze het meest zouden kunnen beïnvloeden. En dan schetsen. Verfrommelen. En weer verder schetsen. Het ‘verkoopverhaal’ van Nederland is in hoofdlijnen altijd hetzelfde, maar niet alles is voor elke organisatie even relevant. Er was goed onderzocht wat de EMA-medewerkers belangrijk vonden rond de nieuwe locatie. Bereikbaarheid, huisvesting, meertaligheid, maar bijvoorbeeld ook werkgelegenheid voor de partners en hoogwaardig onderwijs. We wilden zoveel mogelijk elementen daarvan even zichtbaar en belangrijk maken. Na het nodige schetsen – en schrappen – ontstond het idee van een ‘uitklapper’. Een concept zoals het hoort: een kapstok waar je al je argumenten logisch kunt ophangen.

Vier C’s

Basis voor de indeling van het bid vormden uiteindelijk vier C’s: Continuity, Connectivity, Commitment en Community. Elke C kreeg een eigen kleur, waarbij de gele en blauwe kleur aansloten bij de hoofdkleuren van EMA. In eendrachtige en bijzonder prettige samenwerking met VWS, NFIA en het Utrechtse bureau Born05 hebben we de voorstellen uitgewerkt en stap voor stap het bidbook vormgegeven. Born05 heeft parallel aan het ‘papieren’ bidbook een online versie geproduceerd. Uiteindelijk hebben 19 steden zich gekandideerd. Op de website van de Europese Raad is het bidbook van Team Holland te zien!

Succes smaakt naar meer

Vooraf gezien als een van de grootste Brexit-vissen, is de komst van EMA naar Amsterdam een prachtige uitkomst, met nu al een enorme spin-off. Een schoolvoorbeeld ook van een perfecte samenwerking tussen alle partijen: opdrachtgever, architect, bureau en ‘promotieteam’. Meestal verloopt het proces rondom bids in grote vertrouwelijkheid en wordt succes bescheiden gevierd. Voor EMA ging de vlag uit – en wij waren erbij. Daarmee verdient dit bidbook zijn plaatsje in onze ‘eregalerij’. Mede namens alle andere die in de kast moeten blijven.

De Telegraaf, 12 juli 2017

“Amsterdam wordt in de markt gezet als wereldstad waar de continuïteit van het belangrijke werk van het EMA, dat medicijnen voor mens en dier keurt, niet in gevaar komt. Goed bereikbaar bovendien, vanwege Schiphol en volop internationale scholen en carrièrekansen voor partners die meekomen met het EMA-personeel (900 man) dat uit alle windstreken komt.”

Volkskrant, 9 januari 2019

“Wouter Bos speelde een belangrijke rol bij de komst van het EMA. Bos zet groots in. Met een bidbook waarin stralende foto’s van de Amsterdamse binnenstad worden afgewisseld met beelden van Schiphol, jonge wetenschappers in een lab en kinderen die in een meertje springen. In het Amsterdamse bod wordt het EMA een ‘naadloze’ verhuizing vanuit Londen naar Amsterdam beloofd.”

Gerelateerde projecten

Wie zaait, die oogst

Bekijk deze case

Happy people, happy clients, happy agency

Bekijk deze case

Met oog voor detail

Bekijk deze case