Branding

Een papieren cadeautje om mee naar huis te nemen

Een papieren cadeautje om mee naar huis te nemen

OPDRACHTGEVER: Hogeschool Rotterdam
OPDRACHT: Restyling studentenmagazine

Profielen is het onafhankelijke nieuwsmedium van Hogeschool Rotterdam, online en in print. Het magazine voor studenten en medewerkers verscheen tot dusver 7x per jaar in een oplage van 5.000 exemplaren. Volgens de redactie was de formule aan vernieuwing toe. In hun eigen woorden: ‘Beide partijen zijn niet wild enthousiast meer over het eindproduct. Er blijven regelmatig stapels liggen terwijl de bezoekcijfers op de website stijgen. We denken eraan om komend collegejaar minder magazines te maken. En die vooral te richten op studenten. Want daar hebben we er veel meer van dan medewerkers.’ De studentenpopulatie in Rotterdam is bijzonder heterogeen. Van ICT tot Kunst en van thuiswonend tot (net) op kamers en van voltijd tot deeltijdstudent met een baan. Het nieuwe magazine moet hen natuurlijk allemaal iets interessants te bieden hebben, maar de ambitie van de redactie reikt verder: ‘We willen er papieren cadeautje van maken dat mensen echt willen hebben en mee naar huis genomen wordt.’

“Volgens de klant spatte het vakmanschap van de presentatie af” Pieter Pijlman Meer weten over dit project?
Pieter Pijlman vertelt je er graag meer over.
“Volgens de klant spatte het vakmanschap van de presentatie af”
image description

EERSTEJAARSSPECIAL

Profielen verscheen in een 230x270 mm formaat. Om het ‘cadeaugevoel’ te versterken, meenden we dat kleiner en dikker goed zou kunnen werken. Daar waren we samen met de redactie snel uit. Onze voorstellen hadden tijdens de aanbestedingsronde al de juiste snaar geraakt en daar konden we mooi op voortborduren. We maakten dummies in drie varianten en uiteindelijk kwam 190x240 mm als meest aantrekkelijk formaat naar voren. Probleem(pje) was dat de metalen bakken waarin de magazines werden aangeboden natuurlijk het oude formaat hadden. In overleg met de mannen van Sandedruk ontwikkelden we een metalen ‘bakverkleiner’. Probleem opgelost!

Ons eerste tastbare product, de eerstejaarsspecial week zo in alle opzichten af van de voorgangers. Het nummer werd samengesteld uit een combinatie van bestaande artikelen en nieuw werk. De eerste kennismaking van nieuwe studenten met Profielen werd een vrolijke bundel met praktische tips en leuke illustraties. 

YOUR NEW BEST FRIEND

Het eerste themanummer in de definitieve vormgeving, nummer 147 in de roemruchte rij, ging over de nieuwe online zelfhulpmodules van het decanaat, over zelfhulpboeken en apps die handig zijn om je studententijd goed door te komen. ‘Help Yourself’ is tot de nok gevuld met slimme #Lifehacks en volop aandacht voor gezond gedrag. Handzaam formaat en mooi gedrukt op een lekker ‘tactiel’ papiertje. Echt een magazine om te bewaren dus. Daarbij viel het nieuwe magazine zo in de smaak dat er een tweede oplage gedrukt kon worden!

Gerelateerde projecten

De kracht van samenwerking

De kracht van samenwerking

Bekijk deze case
Excellente communicatie voor Excellente School

Excellente communicatie voor Excellente School

Bekijk deze case