Branding

Vrijstad in de schijnwerpers

Vrijstad in de schijnwerpers

OPDRACHTGEVER: Gemeente Vianen
OPDRACHT: Ontwikkel een opvallend en verbindend concept voor activiteiten en initiatieven in de (Vrij)stad

Na de succesvolle ontwikkeling van de gemeentelijke website vroeg de gemeente Vianen ons om ook ondersteuning te bieden bij de positionering van de stad als ‘Vrijstad’. Een mooie opdracht met als doel meer bezoekers naar de stad en de diverse evenementen te trekken en de band tussen de inwoners en ondernemers en hun stad te versterken. Voorwaarde was dat bestaande initiatieven hun eigen identiteit zouden behouden en dat nieuwe initiatieven makkelijk in te passen zouden zijn. Om de verschillende initiatieven met elkaar te verbinden, van elkaar te laten profiteren en tot een kwalitatieve programmering in evenementen te komen, ontwikkelden we een vlag waaronder men elkaar kon vinden. De visuele branding grijpt terug op de historie van de stad (ridders en vaandels) en past toch stevig in deze tijd. De kleurrijke uitwerkingen kom je het hele jaar door op steeds meer plaatsen in de Vrijstad tegen.

“Een vlag waaronder mensen elkaar vinden.” Pieter Pijlman Meer weten over dit project?
Pieter Pijlman vertelt je er graag meer over.
“Een vlag waaronder mensen elkaar vinden.”
Het 'labelsysteem' verbindt bestaande en nieuwe initiatieven. De vlaggen kunnen op diverse manieren worden ingezet waardoor de eigen identiteit van een evenement behouden blijft

Het 'labelsysteem' verbindt bestaande en nieuwe initiatieven. De vlaggen kunnen op diverse manieren worden ingezet waardoor de eigen identiteit van een evenement behouden blijft

image description

EEN KRACHTIG MERK

De opvallende vormtaal zorgt voor snelle herkenning en is op diverse manieren in te zetten. Branding is gebaat bij een breed palet aan middelen die consequent het merkbeeld ondersteunen. Om ook de herkenning in het straatbeeld te versterken - en winkeliers en horeca bij het project te betrekken - maakte een serie give-aways ook deel uit van het aanbod.

image description

Banieren sieren de gevels van de Voorstraat, de oudste winkelstraat in Vianen. Wisselende banieren kondigen de verschillende evenementen aan.

image description

Vrijstad bier, lokaal gebrouwen.

Thuis, op straat en aan de stamtafel in de kroeg

De inwoners worden op meerdere manieren vertrouwd gemaakt met het label ‘Vrijstad Vianen’. Flyers, banieren, publicaties in de huis-aan-huisbladen en de ‘Vrijstadkalender’ houden hen op de hoogte van de evenementen in hun stad.

Stadgenoten worden op meerdere manieren op de hoogte gebracht van de evenementen in hun stad. De ‘Vrijstadkalender’ verschijnt als middenkatern in de gratis huis-aan-huis bladen zodat elke inwoner er kennis van kan nemen.

Stadgenoten worden op meerdere manieren op de hoogte gebracht van de evenementen in hun stad. De ‘Vrijstadkalender’ verschijnt als middenkatern in de gratis huis-aan-huis bladen zodat elke inwoner er kennis van kan nemen.

Gerelateerde projecten

Have a Royal Winter!

Bekijk deze case

De kracht van samenwerking

Bekijk deze case

Excellente communicatie voor Excellente School

Bekijk deze case